Blog

Dieta dla sportowców – poczuj moc

Dieta dla sportowców

Dlaczego właściwa dieta jest tak ważna

Właściwa dieta to podstawa jeśli chcemy aby nasz organizm prawidłowo funkcjonował. W przypadku sportowców lub osób trenujących tylko rekreacyjnie właściwa dieta jest szczególnie ważna. Wiadomo przecież, że aktywność fizyczna powoduje wzmożone zapotrzebowanie naszego organizmu na kalorie i niektóre substancje odżywcze. Zapotrzebowanie na poszczególne substancje i składniki zależy przede wszystkim od rodzaju aktywności jaką prowadzimy. Wpływ ma przede wszystkim intensywność i czas trwania wysiłku fizycznego.

Komponując dietę dla sportowców warto wziąć pod uwagę rodzaj aktywności fizycznej, nasze zapotrzebowanie energetyczne, ale także nasze cele. Każdy sport to przecież inny rodzaj aktywności, który ma także inne cele. Przykładowe cele, które stoją za daną aktywnością fizyczną to schudnięcie, wymodelowanie sylwetki, zbudowanie masy mięśniowej czy ogólna poprawa naszej kondycji fizycznej. Każdy z tych celów to inny rodzaj wysiłku, a zatem inna intensywność i regularność ćwiczeń. Komponując dietę dla sportowców powinniśmy zawsze pamiętać o celach.

Jak skomponować dietę dla sportowców

Podstawowe założenia dotyczące komponowania diety dla sportowców opierają się przede wszystkim na dostarczeniu naszemu organizmowi takiej liczby kalorii, która równa się wartości energii potrzebnej do wykonywania danej aktywności fizycznej. Oczywiście jeśli naszym celem jest zbudowanie masy mięśniowej tych kalorii powinno być odpowiednio więcej w stosunku do naszych potrzeb energetycznych. Dokładne dane w tej kwestii powinny być oparte o szczegółową wiedzę ile kalorii spalamy, jakie jest nasze indywidualne zapotrzebowanie energetyczne i wiele innych.

Bez względu na intensywność uprawianego przez nas sportu dieta dla sportowców zazwyczaj opiera się na produktach węglowodanowych. To właśnie węglowodany są najlepszym paliwem energetycznym, które zapewnia potrzebną energię. Produkty węglowodanowe są także źródłem glukozy, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania tkanek i mięśni. Dieta dla sportowców powinna się zatem opierać przede wszystkim na węglowodanach. Powinny to być węglowodany złożone o niskim indeksie glikemicznym. Produkty bogate w tego rodzaju węglowodany to przede wszystkim produkty pełnoziarniste, gotowane makarony, warzywa, niektóre owoce.

Dieta dla sportowców, których celem jest budowanie masy mięśniowej powinna być także bogata w chude mięso, które zoptymalizuje wzrost masy. Tego typu produkty białkowe to doskonały materiał budulcowy, który zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój mięśni. Przykładowe produkty to chude mięso, drób, wędliny, ale także mleko, sery i jajka. Nie należy także zapominać o tak zwanych dobrych tłuszczach, które mają także wartość energetyczną.

Komponując dietę dla sportowców należy także pamiętać o regularności posiłków, a także o dostarczeniu odpowiednich substancji w posiłkach zarówno przed jak i po treningu. Dobrze skomponowana dieta nie zda się na nic jeśli nie będziemy spożywali posiłków regularnie i odpowiednich porach. Warto o tym pamiętać.